Het bekendste citaat van Ashtanga Guru Pattabhi Jois is “Oefenen en alles komt eraan”. Met deze woorden denk ik dat hij bedoelt dat door het lichaam en de geest consequent te openen door middel van yoga, de waarheid zich in de tijd aan je openbaart en met de waarheid een diepe vrede komt.

Voor velen van ons kan het moeilijk zijn om regelmatig yoga te beoefenen. Hier zijn enkele tips om u op weg te helpen.

1. Creëer een comfortabele plek voor je yogapraktijk

Als je een extra kamer hebt die je aan je yoga kunt besteden, geweldig! Je yogamat de hele tijd uitrollen en uitrollen is zeker uitnodigend.

De meesten van ons moeten echter flexibeler zijn en een ruimte creëren wanneer we willen oefenen. Probeer een plek te vinden waar het vredig en stil is, met zoveel mogelijk ruimte om je heen. Een leeg stuk muur kan ook handig zijn, omdat de muur een geweldige prop is. Als je wilt, kan het leuk en zelfs nuttig zijn om wat sfeer te creëren met een kaars of een wierookstokje.

Dingen zoals kaarsen en wierook zijn slechts extra’s, en zeker niet nodig om yoga te beoefenen. Je kunt overal yoga doen, zolang je maar genoeg ruimte om je heen hebt zonder het risico te lopen tegen tafels, stoelen enz. Aan te botsen. Ik heb in de woonkamer geoefend met mijn man daar, ontbijten en de krant lezen, zelfs nu commentaar geven en dan. Niet ideaal, maar ik heb er toch mijn praktijk in gekregen, wat de belangrijkste boodschap van dit artikel is.

Dus wees creatief en stap op je mat, wat er ook gebeurt! Creëer de beste ruimte die je kunt en geniet van je praktijk!

2. Koop je yoga accessoires

Het enige wat je echt nodig hebt, is een yogamat, bij voorkeur antislip. De markt voor yogamatten is enorm, maar het is de moeite waard om iets meer te betalen voor een mat van goede kwaliteit die aan je behoeften voldoet en lang meegaat. Blokken zijn een geweldige toevoeging, maar ze kunnen worden vervangen door boeken en andere huishoudelijke dingen. Een bolster is ook leuk om te hebben, maar ik heb jarenlang een stapel kussens en dekens gebruikt.

Accessoires en zelfs een yogamat zijn zeker geen voorwaarde om te oefenen: ik ben op plaatsen geweest waar geen yogamat was en ik vond een stuk tapijt om op te oefenen. Ik heb zelfs geoefend op bedden in hotelkamers waar geen ruimte was om een ​​mat uit te rollen. Wees gewoon creatief … geen excuses 🙂

3. Blijf veilig, voorkom letsel

Dit is een tip zonder snelkoppelingen. Let altijd op uw grenzen en let vooral op de kwetsbare gebieden van uw lichaam. Bijzonder kwetsbare gebieden zijn knieën, heupen, ruggengraat en nek. Als je pijnlijke gevoelens voelt, pas het dan aan, verzacht het en kom zo nodig uit de houding. Forceer of duw niet.

Warm je lichaam goed op voordat je meer geavanceerde houdingen probeert, en blijf inchecken als het goed voelt om in een pose te zitten. Let vooral op bij overgangen tussen houdingen of bij het in- of uitlopen van houdingen – dit zijn momenten met een potentieel risico op letsel omdat we minder aandacht besteden aan onze afstemming.

4. Kies je yogastijl / routine

Wat ga je doen als je op je mat ligt? De eerste vraag die je moet stellen is ….. “Wat hebben mijn lichaam en geest nodig?”

Iets actiefs zoals Vinyasa Flow, om de sappen te laten stromen of iets zachters en herstellends, om je lichaam en geest tot rust te brengen? Hoe meer je yoga doet, hoe meer je de effecten van verschillende oefeningen leert en hoe meer je leert herkennen wat je lichaam en geest op verschillende momenten nodig hebben.

5. Ontspan altijd met Savasana

Het is erg belangrijk om je lichaam de tijd te geven om te ontspannen in Savasana na een yogapraktijk. Het zenuwstelsel heeft tijd nodig om de voordelen die het tijdens de training heeft opgedaan, te assimileren. Je kunt je anders onnodig bekabeld voelen na een yogapraktijk, vooral na een intensieve yogales.

6. Oefen regelmatig yoga

Zelfs een keer per week yoga beoefenen is voordelig! Drie keer per week is geweldig, elke dag is ook geweldig. Wat werkt voor jou? Als het erg belangrijk voor je is om doelen te bereiken, dan is het veel beter om jezelf drie keer per week te oefenen, dit te kunnen doen en trots op jezelf te zijn, dan om een ​​doel te stellen om elke dag te oefenen en je slecht te voelen als je doet maar drie keer per week. Een gevoel van mislukking zorgt er meestal voor dat je praktijken nog meer overslaat. Wees dus eerlijk, stel realistische doelen en doe wat je kunt. Een yoga-oefening van 10 minuten is nog steeds een oefening en telt zeker.

7. Geniet van je praktijk!

Overdrijf het niet; als je je yogapraktijk niet leuk vindt, zul je het nooit volhouden. Het zou iets moeten zijn waar je naar uitkijkt. Probeer misschien een andere yogastijl of leraar als je denkt dat yoga een hele klus wordt.

8. Dus ga op je mat, oefen en alles zal komen.