Zonveiligheid is nooit buiten het seizoen. De komst van de zomer betekent dat het tijd is voor picknicks, uitstapjes naar het zwembad en het strand – en een piek in zonnebrand. Maar winterskiërs en herfstwandelaars moeten net zo op hun hoede zijn voor de zonnestralen als zwemmers. Mensen die buitenshuis werken, moeten ook voorzorgsmaatregelen nemen.

De behoefte aan zonveiligheid is de afgelopen 30 jaar duidelijk geworden, met studies die aantonen dat overmatige blootstelling aan de zon huidkanker en vroegtijdige veroudering van de huid kan veroorzaken. Schadelijke zonnestralen – en van zonnelampen en zonnebanken – kunnen ook oogproblemen veroorzaken, uw immuunsysteem verzwakken en u lelijke huidvlekken en rimpels of “leerachtige” huid geven.

Zonneschade aan het lichaam wordt veroorzaakt door onzichtbare ultraviolette (UV) straling, die ons bereikt als lange golflengten die bekend staan ​​als UVA en kortere golflengten die bekend staan ​​als UVB. UVB-straling kan zonnebrand veroorzaken. Maar UVA met een langere golflengte is ook gevaarlijk, omdat het de huid kan binnendringen en weefsel op diepere niveaus kan beschadigen.

Bruinen is een teken dat de huid reageert op mogelijk schadelijke UV-straling door extra pigmentatie te produceren die haar enige – maar lang niet genoeg – bescherming tegen zonnebrand biedt. In feite is een gebruinde huid een beschadigde huid.

Ongeacht onze huidskleur, we zijn allemaal potentiële slachtoffers van zonnebrand en de andere nadelige effecten van overmatige blootstelling aan UV-straling. Hoewel we allemaal voorzorgsmaatregelen moeten nemen om onze huid te beschermen, zijn mensen die extra voorzichtig moeten zijn als ze buiten zijn:

Bleke huid

Blond, rood of lichtbruin haar

Een geschiedenis van huidkanker

Een familielid dat huidkanker heeft gehad

Als u een ziekte heeft en medicijnen gebruikt, vraag dan uw arts naar extra voorzorgsmaatregelen tegen de zon, omdat sommige geneesmiddelen de gevoeligheid voor de zon kunnen verhogen.

Cosmetica die alfahydroxyzuren (AHA’s) bevatten, kunnen ook de gevoeligheid van de zon en de gevoeligheid voor zonnebrand verhogen. Zoek naar de door de FDA aanbevolen waarschuwing voor zonnebrand op producten die AHA’s bevatten.

Verminder de tijd in de zon

Dit wordt vooral aanbevolen van 10.00 tot 16.00 uur, wanneer de brandende stralen van de zon het sterkst zijn. Zelfs op een bewolkte dag kan tot 80% van de UV-stralen van de zon door de wolken komen. Blijf de hele dag zoveel mogelijk in de schaduw.

Kleed je met zorg

Draag kleding die je lichaam beschermt. Bedek zoveel mogelijk uw lichaam als u van plan bent buiten te zijn. Draag een hoed met brede rand, lange mouwen, handschoenen en een lange broek. Zonwerende kleding is nu verkrijgbaar in winkels. De FDA reguleert dergelijke producten echter niet, tenzij de fabrikant van plan is een medische claim in te dienen. Overweeg een paraplu te gebruiken als schaduw.

Wees serieus over zonnebrandcrème

Controleer zonnebrandlabels om er zeker van te zijn dat u het volgende krijgt:

Een hoge “zonbeschermingsfactor” (SPF); SPF vertegenwoordigt de mate waarin een zonnebrandcrème de huid kan beschermen tegen zonnebrand. Hoe hoger het nummer, hoe beter de bescherming. Overweeg een zonnebrandcrème met minimaal een SPF van 30 – en breng elk uur opnieuw aan.

“Breed spectrum” bescherming – zonnebrandcrème die beschermt tegen UVA- en UVB-stralen. Zinkoxide is de beste UVA-blokker die in de VS wordt verkocht. Zoek naar een concentratie van ten minste 7%.

Waterbestendigheid – zonnebrandcrème die langer op uw huid blijft zitten, zelfs als deze nat wordt; “waterbestendig” betekent niet “waterdicht”. Waterbestendige zonnefilters moeten opnieuw worden aangebracht volgens de instructies op het etiket.